نوادر الاثر فی علی خیر البشر (کتاب)

از دانشنامه‌ی اسلامی
نویسنده جعفر بن احمد قمی رازی
موضوع احادیث شیعه
زبان عربی
تعداد جلد ۱
مصحح محمد حسینی نیشابوری


رساله «نوادر الاثر فی علی خیر البشر» تألیف جعفر بن احمد قمی رازی، تحقیقى در طرق حدیث شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که در شأن حضرت علی علیه السلام مى فرماید: «علیٌ خیرُالبشر، مَن أبی فَقد کَفَر». این اثر در مجموعه "جامع ‌الأحادیث النبویة و پنج رساله دیگر" از ابومحمد جعفر بن احمد بن على قمى منتشر شده است.

این آخرین رساله اى است که از مصنف بدست آمده و در ۲۴ صفحه، ۱۶ طریق ـ که همگى راویان این حدیث از جابر بن عبدالله انصارى از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هستند ـ ذکر شده و بدیهى است که پس از این طبقه، راویان و طرق فراوانى هست.

در این بخش که صبغه کلامى و ولایتى دارد، مصحح محترم با کوشش فراوان، به منابع و مآخذ زیادى از اهل سنت ارجاع داده است؛ به گونه اى که پانوشت ها کمتر از متن نیستند.

آغاز این رساله نیز شبیه «جامع الأحادیث النبویة»، «العروس» و «المسلسلات» است و چنین به نظر مى آید که این رساله نیز به درخواست کسى فراهم شده است؛ مؤلف در آغاز رساله چنین می گوید: «خدا را سپاس مى گویم و از او یارى مى طلبم و بر پیامبر و آلش درود مى فرستم. خدا تأییدت نماید! درخواست کردى راویان حدیث «على خیر البشر» را برایت گردآورم، و اینک به خواسته تو پاسخ مثبت مى دهم؛ زیرا که تو شایسته این هستى...».

منابع

  • علی مختاری، بخشی از مقاله "نقد و بررسی جامع الاحادیث به همراه پنج رساله دیگر"، علوم حدیث، شماره ۲، زمستان ۱۳۷۵.